Згідно програми експерименту регіонального рівня «Педагогічні умови професійного розвитку викладачів фахових дисциплін аграрних коледжів» 6 листопада 2024 року співробітники лабораторії науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійної освіти НАПН України на базі ВСП «Немішаївський фаховий коледж НУБіП України» провели семінар на тему «Система розвитку професійної компетентності викладачів фахового коледжу».
У вступному слові директор коледжу Володимир АЛЬОХІН відмітив, що в умовах сучасних викликів вкрай важливо організовувати якісну, компетентнісно орієнтовану підготовку фахівців для сільськогосподарського виробництва, економіки взагалі. І у цьому процесі центральну, визначальну роль має відігравати викладач з його уміннями творчо організовувати педагогічну взаємодію, здатностями поєднувати теоретичну і практичну підготовку студентів з єдиною метою: випускник не повинен витрачати час на адаптацію, а вже з перших днів роботи за фахом він має успішно виконувати сучасні виробничі завдання, застосовувати інноваційні технології і засоби професійної діяльності. Природно, це вимагає від педагога високих рівнів майстерності, навичок застосування найбільш ефективних методів і форм навчання, умінь відбирати зміст навчання відповідно до індивідуальних можливостей кожного студента. І такі здатності викладача варто системно, послідовно, неперервно розвивати, проте не інтуїтивно, а на науковій основі. Саме такі завдання визначено метою регіонального експерименту, учасниками якого є усі педагогічні працівники – і викладачі-початківці, і педагоги з досвідом, усі, хто у Немішаївському фаховому коледжі уболіває за якість освітнього процесу. Директор коледжу висловив переконання, що поєднання освітньої практики з педагогічною наукою дасть змогу ще ефективніше і продуктивніше здійснювати підготовку висококваліфікованих фахівців для аграрної галузі задля перемоги та процвітання України.
Методологію проведення експерименту висвітлила у своєму виступі завідувач лабораторії, доктор педагогічних наук, професор Олена ТІТОВА. Учасники вебінару зацікавилися гіпотезою та основною ідеєю проведення дослідження, змістом тих педагогічних умов, які будуть складати теоретичну основу регіонального експерименту. Особливу увагу завідувач лабораторії присвятила етапам експерименту, заходам, що будуть щомісяця проводитися задля активізації професійного розвитку викладачів коледжу. Вона наголосила, що успішний розвиток професійної компетентності викладача залежить від ефективності використання інструментів формальної, неформальної та інформальної освіти. При цьому вкрай важливо організувати у коледжі роботу з підвищення педагогічної майстерності за положеннями концепції «організації, що навчається». Плани, програми, успіхи-результати професійного зростання кожного викладача, якість проведення навчальних занять мають бути основою методичної роботи у коледжі.
У доповіді доктора педагогічних наук, професора, головного наукового співробітника Петра ЛУЗАНА було детально висвітлено методологічні засади розвитку професійної компетентності викладачів фахового коледжу, схарактеризовано принципи, педагогічні умови, особливості професійного зростання педагогів. Наголошено на необхідності системного підходу як до дослідження феномену, так і до формування та розвитку професіоналізму викладачів. Наведені приклади майстерного проведення лекцій, семінарських, лабораторно-практичних, імітаційно-ігрових та ін. занять відомими педагогами викликали жвавий інтерес аудиторії, забезпечили високу активність слухачів.
Особливий інтерес викликала адресна методика наукової підтримки викладачів-учасників регіонального експерименту, яку у своєму виступі висвітлила кандидат педагогічних наук старший науковий співробітник Ірина МОСЯ. Вона зазначила, що самоосвіта, самовиховання, самоорганізація, саморозвиток – це ті «самості», що мають супроводжувати кожного учасника регіонального експерименту, забезпечувати його неперервне зростання як майстра педагогічної праці. А науковий супровід такого самовдосконалення педагогів забезпечать науковці лабораторії, які завершують виконання наукової теми «Теоретичні і методичні основи розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу» і вже мають певні результати розв’язання цієї актуальної проблеми. Зокрема, на сайті Інституту професійної освіти зацікавлені викладачі коледжу можуть ознайомитися з колективною монографією «Система розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу» та «Термінологічним словником викладача фахового коледжу». Були анонсовані методичні рекомендації «Самовдосконалення педагогічних працівників фахових коледжів», підготовку яких наразі завершують співробітники лабораторії і які будуть в нагоді усім, хто опікується власним професійним зростанням, розвитком своїх здібностей, професіоналізму, педагогічної техніки тощо.
Практична частина семінару була присвячена ознайомленню учасників з інноваційними методиками підготовки та проведення лабораторно-практичних занять в лабораторіях «Цифрові технології в енергетиці», «Електропостачання», «Обладнання та матеріалів для будівництва електричних ліній», «Експлуатація і ремонт електроустаткування і засобів автоматизації», «Основи електрозбереження», «Харчові технології». Досвідчені викладачі, голови циклових комісій, завідувачі лабораторій ділилися досвідом компетентнісно орієнтованого навчання, ознайомлювали слухачів з методиками застосування сучасного технічного обладнання (зокрема, з використанням штучного інтелекту). На завершення директор коледжу Володимир АЛЬОХІН схарактеризував досвід співробітництва з підприємствами і організаціями в рамках державно-приватного партнерства, завдяки якому покращується матеріально-технічна база, і зростає рівень практичної підготовки випускників коледжу.